Thursday, April 1, 2010

Terdiam

"Mak asyik manjakan adik-adik. Dulu-dulu Suhaili tak macam ni pun," gurau saya apabila melihat perbezaan gaya emak dahulu dan sekarang.

Bukan sekali saya berkata begitu, malah berkali-kali juga.

Bukan apa, kadang-kadang geli hati melihat adik saya yang sudah masuk tahun 1 tapi makan masih kadang-kadang disuap dan kalau di dalam kereta, dia akan berusaha untuk duduk bersempit-sempit bersama-sama emak di tempat duduk penumpang hadapan.

Antara jawapan biasa emak:

"Semua dah lupa macam mana kecil-kecil dulu. Macam ni juga." (Ye ke? :p)

"Umur dia kecil lagi. Lahir hujung tahun. Belum cukup 7 tahun." (Hmm...)

Tapi saya terdiam apabila kadang-kadang emak menjawab:

"Suhaili sekarang dah umur 25 tahun masih ada lagi emak. Adik nanti belum tentu lagi. Dah tua sangat la kalau mak ada lagi. Nanti jaga adik baik-baik. Jaga sampai dia habis belajar."

Terus terdiam.

Merenung hari esok.

Siapa tahu jika saya yang pergi dahulu.

25200 Kuantan

No comments:

Post a Comment